MUZYCZNA HISTORIA LINN'A

Linn wystartował w 1972 roku za sprawą Glasgowianina Ivora Tiefenbrun'a. Ivor, pasjonat muzyki nie potrafił znaleźć systemu muzycznego, który by mu odpowiadał. Zdecydował więc zbudować sobie swój własny.

W rezultacie powstał gramofon Sondek LP12. Ten rewolucyjny produkt został tak zaprojektowany, aby móc wydobyć jak najwięcej z płyty winylowej. I udało się. LP12 jest nadal produkowany i pozostaje wzorcem dla gramofonów z całego świata.



Od zapisu analogowego do cyfrowego

Dziś Linn DS i DSM wyznacza standard dla odtwarzaczy cyfrowych, parametrami, wydajnością oraz jakością przewyższając jakikolwiek odtwarzacz CD i odtwarzacze cyfrowe znajdujące się na rynku. Jest ucieleśnieniem wszystkiego czego Linn nauczył się o muzyce i pasji w tworzeniu doskonałych systemów muzycznych, które budowane są na lata.

Pewne rzeczy nigdy się nie zmieniają. Co prawda siedziba Linn'a znajduje się dzisiaj na przedmieściach Glasgow, ale wciąż zarządzana jest przez rodzinę Tiefenbrun. Jednak najważniejsze jest to, ze ta sama muzyczna pasja i dążenie do doskonałości, które zainspirowały Ivor'a w roku 1972 napędzają Linn'a obecnie.

Rewolucja LP12
Guitar and amp

Rewolucja analogowa

Sondek LP12 nie tylko poprawił jakość brzmienia, on całkowicie odmienił branżę hi-fi zaczynając od samej głowy. Udowodnił raz na zawsze, że źródło w systemie muzycznym jest najważniejszym ogniwem.

Wszystko zaczyna się od LP12
Linn DS player

Rewolucja cyfrowa

Chcieliśmy zbudować odtwarzacz cyfrowy, który mógłby być pozbawiony wszelkich kompromisów. Taki odtwarzacz, który z jednej strony połączyłby naszą pasję do muzyki z możliwościami jakimi daje nam najnowsza technologia, a z drugiej spowodował, że wszystko czego słuchamy w warunkach domowych brzmiało lepiej.

Jak powstał Linn DS?

REWOLUCJA ANALOGOWA (STRONA A)

Ivor Tiefenbrun zawsze był pasjonatem muzyki. Wysłany przez żonę aby kupił najbardziej potrzebne meble do ich pierwszego mieszkania ten wrócił z systemem hi-fi. Kupił drogi gramofon i głośniki, ale był bardzo rozczarowany ich jakością dźwięku. W każdym razie długie delektowanie się dźwiękiem z pewnością nie wchodziło w grę.

Ivor, bystry i przenikliwy młody inżynier dokonał interesującego odkrycia. Muzyka z jego systemu brzmiała lepiej gdy głośniki i gramofon ustawił w dwóch różnych pokojach. Wydało mu się to niezwykle zagadkowe. W jaki sposób głośniki wpływają na pracę gramofonu? Postanowił to zbadać. Tak zaczęła się jego 40-sto letnia przygoda z systemami muzycznymi.

Sondek LP12 - Precyzja dla muzyki

Odpowiedź leży w jakości, a dokładniej w solidnej inżynierii. Kosztowny gramofon, którego właścicielem stał się Ivor był nie tylko źle zaprojektowany, ale i źle zbudowany czego efektem były wibracje docierające do niego z głośników. Jedynym rozwiązaniem był powrót do podstaw. Ivor przeprojektował gramofon kierując się podstawowymi zasadami przy wykonaniu wszystkich podzespołów, zapewnienie stałej prędkości pracy oraz minimum zniekształceń. W rezultacie powstał Sondek LP12. Był to rewolucyjny projekt oparty na nowym standardzie, gdzie podzespoły wykonane były z taką samą precyzją jak te wykonywane dla przemysłu lotniczego.

Sondek LP12 pojawił się w 1972 roku prezentując światu muzycznemu unikalne rozwiązania takie jak np. łożysko z jednym punktem podparcia. Widnieje ono na logo Linn'a. Co najważniejsze Sondek wydobywa więcej muzyki z płyty od jakiegokolwiek gramofonu na rynku, wtedy i teraz. Posłuchaj, a usłyszysz różnicę. Najwyższe standardy zadomowiły się u nas na stałe. My nie tylko projektujemy, ale również produkujemy dbając o najwyższe standardy czasem osiągają dokładność dochodzącą do mikronów aby zapewnić precyzję, powtarzalność i niezawodność.

Ivor Tiefenbrun

REWOLUCJA ANALOGOWA (STRONA B)

Source First

Na początku lat 70-tych powszechnie uważano, że jakość brzmienia była zdeterminowana przez zestaw lepszych lub gorszych głośników. Ówcześni eksperci uważali, że łańcuch systemu hi-fi zaczyna się w od pary kolumn i wzmacniacza, a kończy na źródle jakim w owym czasie był gramofon. Ivor udowodnił, że jest całkowicie odwrotnie, i że to źródło jest w systemie najważniejsze.

Aby tego dowieść Ivor wybrał w drogę wraz ze swoim precyzyjnie zaprojektowanym gramofonem się w drogę jeżdżąc od sklepu do sklepu i prezentując różnicę wszystkim tym, którzy chcieli ją usłyszeć. Podłączając LP12 do najtańszych głośników stale efekt był lepszy niż podłączenie innego gramofonu z jakimikolwiek głośnikami.
Tak rozpoczęła się rewolucja w umysłach, projektowaniu i wykonaniu.

Dzieci rewolucji

Nawet najlepszy wzmacniacz I głośniki nie są w stanie przekazać tego co zostało utracone. To oczywiste, informacja utracona przez źródło przepada na zawsze. W języku komputerowym używa się zwrotu „śmieci na wejściu - śmieci na wyjściu” i oznacza dokładnie to samo. Teraz brzmi to bardzo rozsądnie, ale wtedy wszyscy byliśmy dziećmi rewolucji.

Ivor nie zamierzał otwierać nowego przedsiębiorstwa. Jako inżynier mechaniki precyzyjnej miał zapewnioną pracę w firmie swojego ojca. Pragnął jedynie móc słuchać świetnej jakościowo muzyki w domu. Jednak zainspirowany udoskonaleniami muzycznymi jakie udało mu się osiągnąć i wprowadzić założył Linn Products. Cel jaki sobie postawił był jasny – poprawić jakość brzmienia na całej drodze, od mikrofonu do uszu słuchacza.

Ivor Tiefenbrun

POWSTANIE DS (DISC 1)

Syn Ivora, Gilad dołączył do Linn'a w 2003 roku z marzeniami o stworzeniu takiego cyfrowego odtwarzacza muzycznego, który byłby takim samym przełomem w świecie cyfrowym jak LP12 w analogowym.
Słowem, zbudować źródło eliminujące jego najsłabsze ogniwo.

Powstanie i upadek kompaktów

Ikona odtwarzaczy kompaktowych – Sondek CD12 zaprezentowany został w 1999 roku udowadniając, że Linn potrafi przodować w obydwu rodzajach odtwarzaczy, analogowych i cyfrowych. Lecz pomimo tego jak doskonały był CD12 tym co go limitowało był sam format kompakt dysku. Płyty CD były co prawda łatwe w użyciu i powszechnie dostępne lecz liczba informacji jaka mogła się na nich zmieścić była mniejsza niż na płycie winylowej, czy 8-śmio ścieżkowej taśmie.

Linn wspomagał pojawienie się takich formatów jak Super Audio CD (SACD) i High Definition CD (HDCD) ponieważ oferowały lepszą jakość w stosunku do standardowej CD. Do tego celu zbudowaliśmy odtwarzacze wieloformatowe Unidisk i w Linn Records rozpoczęliśmy realizować płyty w wyższych jakościowo formatach.

SACD oferowało wyższą jakość w stosunku do płyt CD, ale tak naprawdę nigdy nie wystartowało. Z jednej strony, zabrakło odpowiednio dużo materiału muzycznego z drugiej, niewiele osób posiadało odtwarzacze SACD. Ścisła kontrola Sony i wysokie koszty licencyjne nie ułatwiały życia ani wytwórcom odtwarzaczy SACD, ani ich nabywcom. O tym jak prawa własności oprogramowania należące do innej firmy mogą utrudniać pracę jako pierwszy przekonał się Gilad, szef R&D Linn'a. Niezależnie od wielkości inwestycji w SACD jaką poniósł Linn i inni producenci oraz wydawcy muzyczni okazywało się, że muszą oni w pełni polegać na działaniach Sony przy rozwiązywaniu problemów. Gilad postanowił, że nigdy nie będą już tak łatwowierni, aby uzależniać się od firm, które są właścicielami formatów dyskowych wymagających specjalistycznego oprogramowania...

Ivor Tiefenbrun

POWSTANIE DS (DISC 2)

W zamian za to zaczął rozważać możliwość stworzenia nowego typu odtwarzacza, który nie tylko nie będzie opierał się na jakimś konkretnym dysku lub formacie i będzie mógł w pełni wykorzystać potencjał muzyki zapisanej cyfrowo... cyfrowego LP12. Jedynym sposobem, aby go stworzyć było zbudowanie nowego systemu od podstaw używając otwartych standardów i formatów. Stworzenie czegoś co będzie zaprojektowane specjalnie na potrzeby muzyki i inżynieryjnie zbudowane tak, aby było na lata, wiele lat..

Od kompaktów do plików

Od 2002 roku Linn Records nagrywał muzykę o coraz bardziej rosnącej jakości aby uchwycić każdy nawet najmniejszy detal. Logicznym krokiem było stworzenie samodzielnego odtwarzacza muzycznego, który byłby w stanie odtworzyć muzykę wyższej rozdzielczości i zaprojektować go do pracy opartej na domowej sieci ethernetowej. Zbudowanie jej jako sieci „otwartej” niż firmowego systemu pozwalało jej zapewnić bezkonfliktową pracę z innymi urządzeniami sieciowymi i czyniła łatwiejszy, naturalny start dla potencjalnych klientów.

Rozwinęliśmy platwormę strumieniowania od podstaw w taki sposób, aby móc pozwolić muzyce na swobodny przepływ w standardowej sieci zamiast sczytywać ją z dysku zabudowanym w odtwarzaczu. Jakość muzyki znacznie się poprawiła i to niezależnie od konkretnego dysku lub formatu jej zapisu. Muzyka może być zgrywana na dysk sieciowy z jakiegokolwiej płyty i ściągana z Internetu w jakiejkolwiek rozdzielczości.

Rozwój szerokopasmowego internetu w wielu naszych domach pozwala dziś na ściąganie bezpośrednio z www.linnrecords.com muzyki o jakości lepszej od CD, na których nagrania w 24 bitach się nie mieszczą.

Nasz pierwszy odtwarzacz strumieniowy - Linn Klimax DS powstał w 2007 roku i jest dowodem na to, że Linn DS brzmi lepiej niż jakikolwiek odtwarzacz CD lub odtwarzacz cyfrowy dostępny na rynku.

Ivor Tiefenbrun

STUDIO MASTER: MUZYKA BEZ KOMPROMISÓW

Pliki Studio Master to najwyższej jakości materiał muzyczny, dostępny gdziekolwiek. Pozwalają na usłyszenie muzyki w oryginalnej formie, tak jak pragnął tego artysta oraz producent w studiu, zanim muzyka nie została skompresowana do formatu CD lub wyczyszczona do potrzeb plików MP3.

Albumy w jakości Studio Master można kupić na stronie linnrecords.com oraz w wielu innych sklepach online i odtwarzać na naszych odtwarzaczach Linn DS i DSM lub innych urzadzeniach wspierających 24-bitowe nagrania.

Guitar and amp

Tak brzmi muzyka

Pliki Studio Master to dokładnie to, co zarejestrowano w studiu. Pełna rodzielczość, bez kompresji, bez strat. Wygodny zakup przez internet, bez kompromisów na jakości.

więcej

Czemu wybrano CD?

Kiedy CD wchodziło na rynek, nie było najwyżym jakości formatem, było na odwrót. Wygoda nowych płyt była ogromna, jednak odbyło się to kosztem jakości naszej muzyki.

więcej

            Wasze ulubione nagrania z linnrecords.com




NASZE STACJE RADIOWE

Zapraszamy do posłuchania naszych trzech stacji radiowych. Nadajemy je jako strumień 320 kbps, czyli lepiej niż dostępne pliki muzyczne AAC w sklepie iTunes i ponad dwukrotnie lepiej niż obecne cyfrowe transmisje radia DAB.

PS. Nasze radio brzmi jeszcze lepiej
na odtwarzaczach Linn DS...

Teraz gramy

Would You Believe - Claire Martin
Would You Believe Claire Martin

Poprzedni utwór

Living With You Now - Aidan Moffat & The Best-Ofs
Living With You Now Aidan Moffat & The Best-Ofs

Teraz gramy

Would You Believe - Claire Martin
Would You Believe Claire Martin

Poprzedni utwór

Living With You Now - Aidan Moffat & The Best-Ofs
Living With You Now Aidan Moffat & The Best-Ofs

Teraz gramy

Would You Believe - Claire Martin
Would You Believe Claire Martin

Poprzedni utwór

Living With You Now - Aidan Moffat & The Best-Ofs
Living With You Now Aidan Moffat & The Best-Ofs