Historia Linn'a

Firma Linn Products została założona przez Ivora Tiefenbruna w 1973 roku w jednym celu, aby produkować gramofon Linn Sondek LP12. Dziś to legenda i produkt prawdziwie kultowy wśród miłośników wspaniałego brzmienia na całym świecie, ale wszystko zaczęło się od tego, że...

Niezadowolony ze swojego systemu hi-fi, który kupił zaraz po ślubie Ivor rozpoczął z nim eksperymentować. Zauważył, że na gramofon niekorzystnie wpływa zwiększający się poziom głośności. Usterkę tę zdiagnozował poprzez prosty eksperyment. Wystawiał gramofon poza salon gdzie stały głośniki, do korytarza, i włączał muzykę kable umieszczając pod drzwiami.

Efekt? System grał znacznie lepiej niż wtedy gdy cały system grał w tym samym pokoju. W tym czasie Ivor zatrudniony był w firmie swojego ojca Jacka Tiefenbruna – Castle Precision Engineering Ltd. więc dysponował niezbędnymi narzędziami, aby dokładnie zbadać problem tego niekorzystnego oddziaływania. Przy współpracy swojego ojca, który nota bene na potrzeby Sondeka zaprojektował niezwykle precyzyjne łożysko z jednym punktem podparcia, oraz grupy utalentowanych przyjaciół, Ivor uporał się problemem tworząc gramofon odporny na falę dźwiękową wydobywającą się z głośników. Ponadto poddany wielu modyfikacjom stał się niezwykle precyzyjnie zbudowanym narzędziem, a dzięki wysoko postawionym standardom zdolnym do uzyskania znacznie większej liczy informacji płynących z winylowego rowka.

Gramofon, który ostatecznie nazwany został Linn Sondek LP12 wyglądał podobnie do innych budowanych w tamtym czasie z jednym wszakże wyjątkiem. Niemal każdy element był specjalnie zaprojektowany i zbudowany optymalizując izolację akustyczną czyniąc go odpornym na falę akustyczną. W ten sposób Ivor po raz pierwszy (ale nie ostatni) udowodnił, że lepszy gramofon poprawia brzmienie całego systemu hi-fi. Ta oczywista oczywistość była wielokrotnie krytykowana. Ivor rozpalał do czerwoności środowisko hi-fi (producentów i publicystów) takimi stwierdzeniami jak: „Garbage in Garbage out” – śmieci w środku, śmieci na zewnątrz, czy „Source first” – źródło najważniejsze gdy powszechnie uważano, że to głośniki są najważniejszą częścią systemu audio. Życie pokazało, że to młody inżynier ze szkockiego Glasgow miał rację.

Mają na uwadze wielką ilość elementów wpływających na jak najwyższą jakość odtwarzania Ivor tak zaprojektował swój gramofon, aby mógł on być ulepszany modularnie. Pozwala to na wprowadzanie lepszych elementów poprawiających pracę i brzmienie gramofonu bez konieczności i potrzeby wymiany całego urządzenia. W ten sposób wszyscy i nowi i dotychczasowi użytkownicy produktów Linn mają korzyść mogąc na równi korzystać ze stale wprowadzanych udoskonaleń. Dzięki takiej polityce LP12 to model najdłużej na świecie produkowany (wizualnie niemal w nie zmienionej postaci) w którym praktycznie każdy element został poprawiony i zmodyfikowany w stosunku do oryginalnego projektu.

Modułowa budowa systemów Linn staje się zasadą dla wszystkich kolejnych projektów. Dzięki niej klienci zyskują możliwość budowania swoich systemów w długim czasie w sposób przemyślany i w efekcie bardzo korzystny ekonomicznie.

1973 – rozpoczynają się prace nad głośnikami, które będą w stanie zademonstrować pełnię brzmienia, jakość i możliwości SONDEKA LP12. Jest to pierwsza na świecie konstrukcja typu ISOBARIK.

W tym samym czasie Ivor sprzedaje swoje LP12 jeżdżąc dosłownie od sklepu do sklepu. Stosuje metodę prezentacji przez porównanie. Dzięki niej szybko zdobywa grupę sklepów gotowych do współpracy. Ciekawostka – te sklepy, które nie zdecydowały się na Sondeka praktycznie już nie istnieją. Przypadek?

1979 – powstają głośniki KAN przez wiele, wiele lat obecne w produkcji. Ich następcą jest obecnie MAJIK 109.

1980 – LINN buduje swoją pierwszą nacinarkę do winylu budując w ten sposób swą pierwszą linię do produkcji płyt winylowych. W tym samym roku powstaje LINN RECORDS. Wiele wspaniałych płyt, w roku 2010 LR otrzymuje prestiżową nagrodę pisma „GRAMOPHONE” – „Label of the Year”. Polonika – nr 1 w katalogu płyt z muzyką klasyczną to słynna Polish Chamber Orchestra. Na początku lat 80-tych SONDEK LP12 został uznany za produkt dla wielbicieli muzyki. Jego sprzedaż ustaliła się na wysokości 6500 rocznie. Sprzedaż obejmowała 15 krajów w Europie oby Amerykach i Australii i Azji.

1985 – powstaje pierwsza elektronika- przedwzmacniacz LK1 i wzmacniacz mocy LK2 tworząc pierwszy kompletny system hi-fi LINN.

1986 – pojawił się AXIS, tańsza wersja SONDEKA powiększając tym samym grupę źródeł.

1987 – produkcja jej „czysta” część) przenosi się do specjalnie do tego celu zaprojektowanej siedziby na obrzeżach Glasgow - Waterfoot. Obiekt zaprojektowany został przez Sir Richarda Rogersa. (Bryt. architekt późnego modernizmu i high-tech. W świecie zasłynął rewolucyjnym projektem Centrum Pompidou w Paryżu.

1991 – powstaje pierwsze nie płytowe źródło KREMLIN – tuner radiowy oraz pierwsze w pełni aktywne kolumny głośnikowe KELTIK.

1992 – powstaje KARIK, pierwsze źródło cyfrowe. LINN otwiera swój flagowy sklep w londyńskim Harodsie, a Ivor Tiefenbrun zostaje odznaczony tytułem MBE (Member of the British Empire) stając się kawalerem Orderu Imperium Brytyjskiego za swój wkład w rozwój rodzimego przemysłu elektronicznego.

1993 – Kolejny szok w branży audio (nie pierwszy i nie ostatni) - zastosowano po raz pierwszy zasilacz impulsowy we flagowym przedwzmacniaczu KAIRN.

1994 – powstaje pierwszy system mutiroom KNEKT oraz pionierski projekt systemu wielokanałowego – system AV51.

1995 – LINN instaluje swój system multiroom w różnych miejscach publicznych. Pierwszy na pokładzie liniowca QE2. w tym samym roku tworzy stronę internetową www.linn.co.uk

1997 – LINN buduje swój oddział w USA. Na 25-cio lecie firmy wszystkie produkty otrzymały stosowne oznaczenie.

1998 – powstał pierwszy CLASSIK Music, pomysł na 100% LINN-a w kompaktowym wydaniu. Ta idea bardzo spodoba się klientom i będzie w przyszłości wielokrotnie wykorzystywana także w innych znacznie droższych systemach.

1999 – KLIMAX SOLO ustanawia nowy standard wśród monobloków. Dzięki rodzinnej firmie Castle Precision Engineering przepięknie zbudowany, tak jak CD12 –.z jednego bloku aluminium, spełnia nie tylko najwyższe standardy techniczne, ale i estetyczne. Drugi flagowy produkt – SONDEK CD12 to wzorzec dla odtwarzaczy CD. Obydwa produkty otrzymują prestiżowe nagrody za design od Brytyjskiego Stowarzyszenia Projektantów. Wystawa z nagrodzonymi produktami objeżdża cały świat w tym także Polskę. Powstaje drugie biuro – Hamburg, Niemcy.

Ważna data dla polskich audiofilów i melomanów – dzięki ekskluzywnemu przedstawicielowi Linn pojawia się oficjalnie w Polsce na wystawie Audio Show w hotelu Sheraton. Cieszą się ci, którzy znają markę, z zainteresowaniem przyjmują ją ci, którzy po raz pierwszy mogą dotknąć i posłuchać legendarnego już Sondeka LP12 czy nowiutkich: Sondeka CD12 i Klimaxów w swoich dedykowanych systemach.

2000 – LINN otwiera swój salon pokazowy na Princess Square w rodzinnym Glasgow odpowiednika londyńskiego supersklepu.

2001 – pojawia się KIVOR pierwszy serwer muzyczny oraz flagowe głośniki KOMRI. Ivor Tiefenbrun otrzymuje tytuł pracodawcy roku. Praca w LINN-ie jest prestiżowa, dla wielu młodych osób to zawodowe i prywatne wyróżnienie.

2002 – powstaje CLASSIK MOVIE SYSTEM. LINN dostaje tytuł „The Royal Warrant of Appointment” stając się dostawcą na rodzimy dwór królewski i inne z nim spokrewnione. Rozpoczyna się współpraca z Aston Martinem. Patrz - flagowy Vanquish V12 Jamesa Bonda agenta Jej Królewskiej Mości – 007.

2003 – powstają profesjonalne, studyjne kolumny 318A i 328A. Jako jedyny w Europie LINN stworzył wielkoformatowy dysk SILVER DISK ENGINE na potrzeby swoje i partnerów OEM-owych. Pojawia się pierwszy wielosystemowy UNIDISK (CD / SACD / DVD-A / DVD-V)

2004 – rozbudowano zakład w Waterfoot o dwa skrzydła, podniesiono piętro przygotowując się do 100% produkcji w jednym miejscu. Powstają pierwsze wzmacniacze w technologii CHAKRA.

2007 –Sensacja i szok w świecie Audio, Linn zaprezentował pierwszy odtwarzacz strumieniowy Klimax DS. Wieloletnia inwestycja w pracowników (w tym w olbrzymią grupę inżynierów) wydaje wspaniałe owoce. Odtwarzacz strumieniowy uświadamia nam jak niedoskonałym nośnikiem jest płyta CD. To co potrafi Klimax DS można porównać jedynie z Sondekiem LP12. Sensacja. Linn przystępuje do projektowania i budowy tańszych odtwarzaczy DS.

2010 – Kolejny szok. Branża i redaktorzy największych magazynów, stacji telewizyjnych pytają co się stało? Linn definitywnie kończy wytwarzanie tak świetnie na całym świecie ocenianych odtwarzaczy CD. Decyzja ta nie jest spekulacją. W zasadzie podjęli ją sami klienci wykorzystując test porównawczy Ivora z 1973 roku. Proste zestawienie dwu źródeł w tym samym systemie nie pozostawia złudzeń – odtwarzacz strumieniowy zawsze wypada zdecydowanie lepiej, a pojawiające się pierwsze pliki w pełnej rozdzielczości Studio Master 24Bit/192kHZ przenoszą nas w świat dotychczas dla nas melomanów niedostępny.

Kolekcja produktów opartych na odtwarzaczach strumieniowych rozwija się błyskawicznie o czym możecie się Państwo przekonać przeglądają nasze strony www lub analizować możliwości konkretnych produktów.

Linn dbając o swych klientów stale i bezpłatnie wnosi poprawki i udoskonalenia w postaci upgrade-ów. Nie zapomina o modułowym modelu rozbudowy systemów. Jeśli raz rozpoczniesz „zabawę” z Linnem, masz pewność, że twój system jest zawsze o krok, duży krok przed innymi systememi.